Zdraviji način pripreme: Zaprška bez brašna

po admin

Jeste li znali da možete na puno zdraviji način napraviti umak za jela ili zagustiti jelo bez klasične zaprške? Jela napravljena sa zaprškom se teže probavljaju, a zaprška jelo obogaćuje dodatnim kalorijama. 

Zaprška je smjesa dobivena od brašna, a koristi se kako bi jelo bilo gušće poput umaka i variva kojima je potrebna gustoća. No, osim što je tim jelima potrebna gustoća ona se dobivaju prženjem brašna na mastima ili u ulju.

Prženjem brašna se uklanja voda iz škroba zbog čega brašno postaje dekstrinirano ili poprženo te se na visokoj temperaturi razgradi na male molekule žućkasto smeđe boje.

Kada brašno dođe u doticaj s vodom veže se u kašu i tako zgušnjava jelo. Jedna od negativnih strana zaprške je obogaćivanje jela kalorijama koje same po sebi najvećim dijelom potiču od masti.

Jela napravljena sa zaprškom su teže probavljiva, a prilikom prženja ulja na visokim temperaturama, molekule škroba su obavijene uljem zbog čega se probavni sistem treba namučiti kako bi ih probavio.

Iz tog razloga zaprška kod mnogih osoba izaziva probavne smetnje kao što su težina u želucu, napuhavanje i proljev.

Klasična zaprška se može zamijeniti zdravom zaprškom tako da se brašno razmuti u hladnoj vodi prije nego se doda u vruće jelo pa neće doći do stvaranja grudica.

Brašno se s vodom miješa tako da se stavi omjer 1:3 i potrebno ga je postepeno dodavati i miješati sve dok smjesa ne bude gotova. Kada je smjesa gotova potrebno ju je odmah ukuhati u predviđeno jelo.

Ovo je puno zdravija metoda jer u njoj nema nepotrebnih masnoća te se brašno ne prži na ulju. Umjesto pšeničnog brašna može se koristiti i škrobno brašno kao što je kukuruzni škrob ili škrob koji se dobiva od biljke kuzu. Škrobna zrnca u brašnu su slobodna zbog čega se mogu međusobno povezati tako da stvore ljepljivu smjesu zbog čega će jela biti gušća.

Dodacima pšenične i kukuruzne krupice se također može zgusnuti jelo jer se škrob iz krupice veže za vodu i nabubri. Kod kukuruzne krupice su škrobna zrnca slobodna zbog čega imaju sposobnost bubrenja.

Također, umjesto klasične zaprške može se uzeti dio povrća ili mahunarki iz jela koje želimo učiniti gušćim, propasirati ga i vratiti ga natrag u lonac. Ova metoda je pogodna za pripremu variva od graha. Gustoću može dati i raskuhano povrće sa škrobom poput krompira ili mrkve koje se nariba i doda u jelo prilikom kuhanja. Za variva su odlične i žitarice poput riže, ječma i prosa koje puštaju sluz. Kao zgušnjivač jela mogu poslužiti i zobene pahuljice i mekinje koje se raskuhaju u jelu. Osim željene gustoće, zobene pahuljice i mekinje će jela obogatiti i korisnim prehrambenim vlaknima.

 

Preporučujemo